Nietypowe CV - wyróżnij się na biurku rekrutera!

Wyróżnij się albo giń – to zmodyfikowane nieco hasło francuskiej Legii Cudzoziemskiej jest dziś naczelną zasadą marketingu. Jaki ma związek z szukaniem pracy? Jeśli chcesz zdobyć posadę - musisz „sprzedać” pracodawcy siebie, swoje umiejętności, wiedzę i doświadczenie. Chcesz odnieść sukces na tym polu? Działaj jak wytrawny marketingowiec - zaprezentuj kreatywne CV!

Pamiętaj, że masz do „sprzedania” znakomity produkt. Musisz o tym jednak przekonać przyszłego pracodawcę. Niestety, konkurencja jest ogromna. Rekruter otrzymuje kilkaset aplikacji na każde ogłoszenie, a każdej poświęca maksymalnie pół minuty zanim zdecyduje, czy chce czytać ją dokładniej. Jeśli wygrasz na tym etapie, to już połowa sukcesu.

Wyróżnij się, ale z klasą

Białe tło, czarna klasyczna czcionka, podział na akapity – tak wygląda typowe CV. I nie ma w tym nic złego, bo formalny dokument powinien być tworzony zgodnie z pewnymi regułami. Jednak w czasach ogromnej konkurencji tylko aplikacja odróżniająca się od pozostałych ma szansę zapaść rekruterowi w pamięć. Oczywiście pod warunkiem, że wyróżnisz się dobrze.

Dobre i oryginalne CV – zasady:
  • Treść jest najważniejsza. Forma nie może utrudniać czytania tekstu i szybkiego znalezienia najistotniejszych informacji.
  • To formalny dokument i niezależnie od formy musi zawierać wszystkie potrzebne dane
  • Całość powinna być spójna i estetyczna. Unikaj nadmiaru kolorów i efektów specjalnych
  • CV nie może być infantylne. Różowe tło i kolorowe gwiazdki nie wzbudzą zaufania
  • Oryginalne CV nie może być po prostu kopią jednego z „oryginalnych” szablonów z Internetu. Pamiętaj, że na pewno więcej kandydatów wpadnie na taki pomysł i efekt będzie odwrotny do zamierzonego
Oryginalne CV – dobre, ale nie dla każdego

Są zawody, w których innowacyjna forma aplikacji nie działa na korzyść kandydata. CV lekarza powinno pozostać proste i klasyczne. Także księgowy, prawnik czy potencjalny pracownik administracji publicznej powinien powstrzymać się od ekspresji swojej kreatywności w dokumentach wysyłanych do przyszłego pracodawcy. Oczywiście zawsze warto wyróżnić się szczególnie dopracowaną formą CV czy – w przypadku dokumentów składanych osobiście – wydrukować aplikację na grubszym i lekko zabarwionym papierze. Ważne, by poruszać się w obrębie klasycznej elegancji. Na więcej mogą – a nawet powinni – pozwolić sobie osoby związane z branżami, gdzie kreatywność jest kluczem do sukcesu. Dziennikarz, copywriter, grafik czy marketingowiec mogą wykazać się już na tym etapie rekrutacji. Duże pole do popisu mają też osoby związane z IT, których aplikacja może być pierwszym praktycznym pokazem zawodowych umiejętności. Warto też pamiętać o zasadzie, że kreatywne CV to domena przede wszystkim kandydatów z niewielkim stażem zawodowym. Nawet w słynącej z luzu i zabawy formą branży reklamowej kandydat z wieloletnim doświadczeniem prezentuje po prostu klasyczne CV i portfolio pokazujące jego dokonania.

Jak się dziś robi CV? Nowe trendy

Choć od czasu do czasu słyszy się o spektakularnych akcjach kandydatów, takich jak umieszczenie swojej aplikacji na billboardzie czy napisanie do pracodawcy listu w butelce, to jednak wyróżniające się aplikacje nie muszą aż tak łamać schematów. Dziś oryginalne CV to przede wszystkim:

  • Infografika. Ten typ aplikacji jest najnowszym trendem, szczególnie cenionym przez rekruterów. Infografika to dokument, w którym graficzne elementy nie służą jedynie ozdobie, ale wnoszą istotne informacje i zwiększają czytelność tekstu. Często stosuje się różnego rodzaju obrazy-ikony, które wyróżniają poszczególne elementy CV. Np. ikona telefonu pokazuje, w którym miejscu szukać danych kontaktowych, a charakterystyczny studencki biret i zwinięty w rulon dyplom odsyłają do sekcji „wykształcenie”. Poza tym warto stosować też oś czasu (np. zaznaczając kolejne etapy kariery zawodowej) czy pięciopunktową skalę, w której zamalowane kropki pokazują stopień opanowania danej umiejętności (znajomość języka czy specjalistycznych programów). Jest to bardziej czytelne, niż długie opisy. Oczywiście infografika musi być estetyczna, warto więc wybrać jeden lub dwa kolory przewodnie i do nich się ograniczyć.
  • CV multimedialne. Aplikacja w formie nagrania wideo, klipu czy prezentacji multimedialnej to dobry sposób, by pokazać się pełniej niż w klasycznym CV. O tym, że to dobra metoda poszukiwania pracy świadczyć mogą specjalne automaty do nagrywania aplikacji, jakie stanęły w wielu Urzędach Pracy. Uwaga: to metoda przede wszystkim dla osób, które przed kamerą czują się swobodnie. Niezbędne jest też zadbanie o wysoką jakość wykonania. Źle zmontowany klip będzie znacznie gorzej odbierany niż dobrze napisane klasyczne CV.
  • CV internetowe. Kogo dziś nie ma w Internecie, ten nie istnieje – w tym haśle rzeczywiście sporo jest prawdy. Dlatego coraz częściej kandydaci umieszczają swoje CV w sieci. Oczywiście lepiej, jeśli nie jest to po prostu wrzucone na stronę klasyczne curriculum vitae. Warto lepiej wykorzystać możliwości, jakie daje internet. Osobista strona internetowa może zawierać poza informacjami o wykształceniu i doświadczeniu kandydata także zakładkę prezentującą jego zawodowe dokonania. To rozwiązanie przede wszystkim dla osób szukających pracy w branży, gdzie liczy się portfolio. Na stronie kandydat może też odsyłać do swoich publikacji branżowych, a nawet prowadzić blog, w którym umieszcza treści związane ze swoją specjalizacją. CV internetowe to też okazja do pokazania swoich pasji i zainteresowań – dla rekrutera oznacza to pełniejszy i bardziej „żywy” obraz kandydata. Jako internetowe CV można wykorzystać też profil w jednym z serwisów społecznościowych.