Jak napisać CV? Poradnik dla szukających pracy

CV to Twoja wizytówka i bilet wstępu na dalsze etapy rekrutacji. Tutaj nie ma miejsca na improwizacje czy drobne potknięcia, bo każdy błąd może oznaczać utratę szansy na ciekawą posadę. Jak napisać CV, by odnieść sukces?

Dobre CV to dokument, który umiejętnie łączy w sobie elementy klasycznego i zgodnego z regułami szablonu z indywidualnym rysem. Ani swobodna improwizacja, ani wręczanie rekruterowi CV wedle wzoru ściągniętego z Internetu nie wróży dobrze Twoim poszukiwaniom pracy.

Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz

Ile masz czasu na zrobienie dobrego wrażenia na rekruterze? Tylko kilkanaście sekund. Tyle trwa pierwsze, pobieżne przejrzenie każdej aplikacji. Na co rekruter zwraca uwagę? Przede wszystkim w oczy rzuca się wygląd dokumentu. CV powinno być napisane prostą czarną czcionką na białym tle. Obowiązujący standard to czcionka 12 i odstęp 1,5 – tak napisany tekst nie męczy oczu czytającego. Rekruter zwraca też uwagę na czytelność poszczególnych sekcji i konsekwencję w układzie tekstu. Jeśli wyliczasz kolejne miejsca pracy poprzedzając je myślnikiem, to w sekcji „języki obce” nie stosuj kropek czy gwiazdek. Uwaga: jeśli wysyłasz CV w formie elektronicznej, zadbaj o prawidłowe formatowanie tekstu. Trudno uwierzyć w biegłą znajomość edytora tekstu, jeśli kandydat używa spacji do ustawiania marginesów i akapitów. Rekruter sprawdza też na wstępie czy w CV zamieszczona jest zgoda na przetwarzanie danych – to warunek niezbędny, by rekrutacja w ogóle mogła się odbyć.

Podstawowe sekcje w CV

Niezależnie do tego, na jakie stanowisko aplikujesz, CV musi zawierać kilka standardowych elementów.

Dane osobowe

To absolutna podstawa. Imię i nazwisko, adres e-mail i numer telefonu to najważniejsze informacje. Podając adres, wpisz swoje faktyczne miejsce zamieszkania. Adres zameldowania nie jest dla pracodawcy istotny. Uwaga: podawanie informacji o stanie cywilnym i sytuacji rodzinnej świadczy o tym, że kandydat uczył się pisania dokumentów aplikacyjnych ... co najmniej kilkanaście lat temu. Już dawno wykreślono też ze wzorów życiorysu takie zwroty jak „bez nałogów” czy „dobry stan zdrowia”.

Wykształcenie

Obowiązuje zasada odwróconej chronologii – najwyżej powinien znaleźć się ostatni etap edukacji. Nie ma też sensu sięgać zbyt daleko w przeszłość. W przypadku osób z wykształceniem wyższym standardem jest ograniczenie się wyłącznie do informacji o studiach. Kiedy warto wspomnieć o szkole średniej? Tylko wówczas, gdy była to szkoła lub klasa o profilu wyraźnie łączącym się ze stanowiskiem, o jakie się ubiegasz. Absolwent filologii starający się o pracę w agencji reklamowej będzie miał większe szanse, gdy wspomni o nauce w liceum plastycznym. Marketingowiec z branży samochodowej, który przed ukończeniem studiów uczył się w technikum też może zdystansować innych kandydatów dzięki temu doświadczeniu. Uwaga: jeśli kontynuujesz edukację, także warto o tym wspomnieć, dodając planowany czas ukończenia studiów.

Doświadczenie zawodowe

To zdecydowanie najważniejsza i pierwszoplanowa część CV. O czym musisz pamiętać?

  • Odwrócona chronologia – ostatnie stanowisko pracy na pierwszym miejscu.
  • Szczegółowa data dzienna nie jest potrzebna, ale miesiąc i rok rozpoczęcia oraz zakończenia pracy pozwalają precyzyjnie określić czy kandydat ma wymagane doświadczenie.
  • Opis obowiązków. Sama nazwa stanowiska niewiele pracodawcy mówi. Asystentka może tylko parzyć kawę i odbierać telefony, a może być osobą odpowiedzialną za pracę całego biura.

Znajomość języków obcych

To część, w której kandydaci najczęściej koloryzują, zawyżając swoje umiejętności. W związku z tym rekruterzy podchodzą z dużą ostrożnością do deklarowanej biegłej znajomości trzech języków. Będziesz bardziej wiarygodny, jeśli możesz pochwalić się certyfikatami, które poświadczają poziom Twoich umiejętności.

Kursy i szkolenia

Nie jest to obowiązkowy punkt CV. Jeśli możesz pochwalić się jedynie podstawowym kursem komputerowym, a ubiegasz się o stanowisko menedżera, to pomiń tę rubrykę. Uwaga: nie wpisuj tu wszystkich ukończonych kursów i szkoleń, a jedynie te, które wiążą się ze stanowiskiem, o jakie się ubiegasz. Nie ma sensu też informować o szkoleniu, które odbyłeś dwadzieścia lat temu – zwięzłość i aktualność informacji to podstawa.

Zainteresowania

Zupełnie niesłusznie kandydaci uważają, że bez tego punktu ich CV zostanie odrzucone. Tymczasem rekruter dowiadujący się, że setny potencjalny sprzedawca pasjonuje się muzyką, filmem i dobrą literaturą - czuje co najmniej znużenie. Jeśli nie możesz pochwalić się naprawdę sprecyzowanymi zainteresowaniami i nie masz pasji, jaką rozwijasz - pozostaw to miejsce puste. Zgubne w skutkach może być też koloryzowanie – zdarza się, że na rozmowie kwalifikacyjnej dla rozluźnienia atmosfery rekruter rozpoczyna niezobowiązującą rozmowę o zainteresowaniach. Jeśli trafisz na prawdziwego miłośnika sztuki średniowiecznej, Twoje kłamstwo zostanie szybko zdemaskowane.

DOBRE CV, CZYLI…

  • Zwięzłe i treściwe – 2 strony formatu A4 to idealna objętość
  • Napisane zgodnie z zasadą odwróconej chronologii
  • Z oficjalnym zdjęciem – jeśli decydujesz się je dodać
  • Z poważnym adresem e-mail zawierającym imię i nazwisko
  • Przejrzyste i estetyczne, z prostym formatowaniem, bez fantazyjnej czcionki
  • Bez błędów, literówek, z konsekwentnym stosowaniem formatu daty
  • Sprofilowane – napisane w odpowiedzi na konkretne ogłoszenie
  • Zgodne z prawdą – bez koloryzowania faktów
  • Zawierające wszystkie dane kontaktowe i zgodę na przetwarzanie danych osobowych